Mindstyle

Tips om de ochtend dragelijker te maken

16/02/2018

Tips om de ochtend dragelijker te maken | Peek Inside

Ik ben best wel een ochtendmens, nooit echt moeite om uit bed te komen. Maar vooral tijdens de koude dagen blijf ik vaak liever warm in mijn bedje. ;-) Vandaag mijn tips om moeilijke ochtenden wat dragelijker te maken.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Deze tip heb ik ook wel eens eerder gedeeld, maar je kleding alvast kiezen en klaarleggen is perfect. Het gebeurd je vast vaak genoeg dat je denkt: ‘Ik heb helemaal NIETS om aan te trekken…’, tsja dat herken je vast wel. ;-)

Een andere tip is om alvast je ontbijt voor te bereiden. Maak overnight oats met frambozen, of maak bijvoorbeeld op zondag havermoutkoekjes voor als je haast hebt. Heb je meer tijd, neem dan een ontbijtje waar jij een boost van krijgt en neem er lekker de tijd voor met een tijdschrift of de krant.

Verder ben ik heel erg van de lijstjes. Voordat ik op bed ga noteer ik alles wat ik niet moet vergeten de volgende dag, zo begin je de ochtend niet alleen rustiger maar kom je ook beter in slaap. Als ik iets bedenk, een blogpost of idee, dan noteer ik dit ook direct. Maar wanneer ik denk onzin, niet nodig of ‘mens ga toch slapen!’ dan ga ik de meditatieapp bij langs in mijn hoofd want inmiddels heb ik zo mijn eigen rituelen ontwikkeld aan de hand van de app (hieronder ga ik wat meer in op de app).

Je telefoon is niet het belangrijkste

Dit is iets waar ik mijzelf regelmatig op betrap. Zodra ik wakker ben pak ik gelijk mijn telefoon en scroll door de mails, Instagram en alles wat je maar kan bedenken. Vervolgens ben ik zo weer een half uur verder. ;-) Maar dit doe ik alleen wanneer ik al een half uur eerder wakker ben van mijzelf. Ik maak mij eerst helemaal klaar, maak mijn ontbijtje en ga er dan pas echt voor zitten.

Op dit moment gebruik ik mijn telefoon ook als wekker en gebruik de app ‘Sleep Cycle’ die is zo fijn om mee wakker te worden. Want laten we eerlijk wezen een alarm, die écht als een alarm afgaat daar krijg je alleen al een ochtendhumeur van. ;-)

Rek & stretch en een korte meditatie

Ik vind het heerlijk om even rustig op te laden. Helemaal even lekker uitrekken van de rug, armen en benen. Misschien even tot rust komen met een meditatie en je te concentreren op je ademhaling. Het klinkt misschien wat zweverig, maar dit heeft ook even de tijd nodig. Je moet er uiteraard wel voor openstaan en het zal ook niet de eerste keer, zelfs niet de tweede of derde keer gelijk lukken.

Doe je het liever met behulp van bijvoorbeeld een app? De app die ik heel fijn vind en momenteel gebruik is Simple Habit. Deze app gebruik ik dus ook om in slaap te komen als ik mijn gedachten echt niet uit kan zetten. De stemmen zijn erg fijn, het focust je helemaal op datgene wat je opgedragen wordt en na een week heb je wel een heel ritueel ontwikkeld die je daarna op ‘eigen krachten’ kan gaan volgen. ;-)

En verder…

Dan heb je natuurlijk nog de tips die iedereen misschien wel weet, maar niet altijd doet (ik maak mij er zelf ook regelmatig schuldig aan haha) maar wat minstens zo belangrijk is. ;-) Om een ochtend dragelijker te maken begin je natuurlijk met een goede nachtrust.

Een donkere slaapkamer wekt melatonine (het slaaphormoon) op en geeft daardoor het signaal dat het tijd is om te slapen, daarom is het ook zo verstandig om je telefoon eigenlijk minimaal een half uur voordat je gaat slapen weg te leggen. Eigenlijk zou je ook alvast de tv uit moeten zetten, misschien wat drastisch denk je maar als je slecht slaapt probeer je alles haha. ;-)

Goed eten voordat je gaat slapen is natuurlijk ook verstandig, ik kan in ieder geval niet in slaap komen op een lege maag haha. Een banaan of een glas melk (of de combinatie) is een goeie tip, bij mij werkt het vaak wel. Volgens gezondheidsdeskundigen zou het ook helpen bij een goede nachtrust. Bananen bevatten tryptofaan aminozuur wat weer zorgt voor de aanmaak van serotonine en wat weer een kalmerende en slaapbevorderende werking heeft (bron: AGF). Zwaar eten (vetten) zoals chips, borrelnootjes, etc. werken daarom averechts.

Heb jij ook tips of rituelen die je doet voor het slapengaan?
Ik ben benieuwd!

 

0 reacties

Laat een reactie achter