Boekreviews Ontbijt Recepten

Review: Good Morning! (+ recept)

28/03/2016

Review: Good Morning! (+ recept) | Peek Inside

Het weekend is alweer voorbij, maar het is nog tweede Paasdag. Ga je vandaag uitgebreid lunchen of brunchen? Dan is het recept voor oeufs cocotte wellicht een leuke toevoeging, iedereen heeft vast wel eieren in huis momenteel. ;-) Maar het gaat vandaag om het prachtige kookboek ‘Good Morning!’ van Food Bandits.

Good Morning!

Suus en Johann volg ik al een tijdje via hun blog Food Bandits en op Instagram. De recepten en foto’s zijn altijd prachtig om naar te kijken en krijg altijd zin om gelijk zelf de keuken in te gaan. Toen ik hoorde dat er een kookboek kwam was ik gelijk enthousiast. Het duurde net een paar dagen langer voordat het bij onze boekwinkel lag, ongeduldig kwam ik bijna elke dag wel even kijken en daar was die. Suus bedenkt de recepten, doet de styling, houd sociale media bij en blogt. Johann kookt de recepten, fotografeert, maakt de website én doet de afwas. ;-)

Review: Good Morning! (+ recept) | Peek Inside Review: Good Morning! (+ recept) | Peek Inside

Het boek

Het was precies zoals ik had gehoopt met prachtige en lichte foto’s, niet teveel poespas en precies zoals je van ze gewend bent. In het boek staan niet alleen ontbijtrecepten maar vindt je er ook ochtendrituelen. Je vindt er tips voor ochtendmeditatie, voor lekker slapen, een goede kop koffie, over hardlopen, yoga, muziek om bij wakker te worden en Instagram je ontbijt De hoofdstukken zijn verdeeld in: Lazy Sunday, Warmte uit de oven, Geen-tijd-ontbijt, Supergezond, Morning Rituals, In de voorraadkast, Verrassingsontbijt.

Verder vindt je ook in het boek een verklarende ingrediëntenlijst en algemene tips. Erg handig voor als je net iets meer wilt weten over een bepaald ingrediënt of niet weet wat het precies is. Bij elk recept staat vermeldt of het glutenvrij, suikervrij, lactosevrij en veganistisch is. Er wordt geen gebruik gemaakt van geraffineerde suikers zoals kristal-, riet- of bruine suiker.

Recept: Oeufs cocotte | Peek Inside

Recept: Oeufs cocotte

Oeufs cocotte zie ik steeds vaker voorbij komen maar ik had het nog nooit gemaakt. Ook al leek het mij heerlijk, het kwam er steeds niet van totdat ik het weer tegenkwam in Good Morning! toen wist ik dat wordt het recept voor deze review. En oh waarom heb ik dit nog nooit eerder gemaakt? Het is zó lekker en simpel eigenlijk, perfect voor je ontbijtje op een luie zondag. Het recept is glutenvrij, suikervrij en lactosevrij.

Ik was in de veronderstelling dat ik nog gedroogde en gemalen chilivlokken in het keukenkastje had staan, maar dat bleek niet zo te zijn. In plaats daarvan gebruikte ik cayennepeper, dat was ook erg lekker.

Oeufs cocotte

Aantal: 2 personen

Oeufs cocotte

Ingrediënten

• (kokos)boter om de ramekins mee in te vetten
  • 2 eieren
  • 2 scheutjes (soja)room
  • 1 snuf peper
  • 1 snuf zout
  • 1 tl gedroogde en gemalen chilivlokken
  • 1 el verse bieslook
  • eventueel wat geroosterd brood voor erbij

Bereidingswijze

1. Verwarm de oven voor op 180 graden en vet de ramekins in met wat boter.
  2. Breek een ei boven ieder potje en zorg dat je de dooier heel houdt. Voeg een scheutje room toe en strooi de kruiden er vervolgens overheen.
  3. Pak een ovenschaal en zet de twee ramekins erin. Giet er heet water bij tot net onder de rand van de ovenschaal of tot aan de helft van de ramekins.
  4. Plaats de ovenschaal in het midden van de oven en bak de oeufs cocotte gaar in twaalf tot vijftien minuten. Het ei moet gaar zijn maar het mag nog best een beetje vloeibaar zijn in het midden, een beetje als een drilpudding.
  5. Snijd het brood in staafjes ofwel 'soldaatjes' en dip die in de eidooier.

Recept: Oeufs cocotte | Peek Inside Review: Good Morning! (+ recept) | Peek Inside Review: Good Morning! (+ recept) | Peek Inside

Mijn mening

Het boek was precies zoals ik had gehoopt, de lekkerste recepten en prachtige foto’s. Het is ook leuk dat er een afwisseling is tussen de recepten en de leuke tips als ochtendmeditatie, muziek (I love Jack Johnson!) en Instagram je ontbijt. Het boek heeft een harde kaft wat ik persoonlijk erg prettig vind. En leuke Moos staat ook mooi te wezen op een aantal pagina’s! ;-) Kortom het boek is een mooie toevoeging aan je boekenkast én genoeg inspiratie voor de ontbijtjes de komende maanden.

Bestel Good Morning! bij Bol.com

Titel: Good Morning!
Auteur: Food Bandits